25 septembrie 2007

Businessul online mizează pe parteneriate

Pentru mine, lucrând în sfera internetului şi businessului online dar şi pentru cei care mai citesc ştiri din acest domeniu, nu ne este greu de remarcat că mari companii îşi unesc forţele pentru a oferi utilizatorilor lor servicii mai bune şi mai variate.

Cel mai tipic mod de unire a forţelor respectiv a resurselor, este cumpărarea unei firme de către un gigant. Cred că toţi cunoaşteţi povestea cu Google care a cumpărat Blogger.com, Youtube.com sau DoubleClick. Ori achiziţa Flickr.com de către Yahoo.

Dacă nu ai bani, există o altă medotă de sporire a facilităţilor unui site: programele de parteneriat. Aici intră affiliate-ul, programele strategice, diferite forme de colaborare. Cel mai des întâlnim portaluri de ştiri care oferă o gamă variată de servicii precum anunţuri de mica publicitate, joburi, imobiliare, lista restaurantelor, matrimoniale, jocuri etc.

Ei bine, dacă eşti managerul unui astfel de portal şi nu vrei să-ţi baţi capul cu dezvoltarea aplicaţiilor aferente, cu organizarea conţinutului pentru ele, cu marketingul atunci poţi recurge la parteneriate.

De ce? Pentru că pe lângă bătaia de cap de care scapi, nu trebuie să angajezi oameni noi, nu trebuie să te ocupi de la A la Z, adică eviţi costuri uneori foarte mari şi nu pierzi nici timp cu ea. În plus ai şi pe cine da vina dacă ceva nu e ok... :)

Dar dincolo de asta avantajele sunt evidente: oferi utilizatorilor tăi un serviciu care este deja testat, probabil popular, cu conţinut relevant ca şi cantitate ori calitate, într-un timp mult mai scurt decât dacă ai fi dezvoltat propriul serviciu.

Hai să luăm un exemplu concret: portalul de ştiri al New York Times şi joburile. La secţiunea de joburi veţi descoperi că serviciul este oferit de NY Times şi Monster, cel din urmă un gigant mondial pe segmentul de joburi online (la noi prezent prin eJobs.ro).

Lista poate continua cu Chicago Tribune şi Los Angeles Times în parteneriat cu CareerBuilder.com şi cu mulţi alţii. Pot să vă dau şi un exemplu din România: Evenimentul Zilei şi eJobs.ro au făcut un astfel de parteneriat.

Dacă nume aşa mari recurg la soluţia asta înseamnă că nu e chiar o prostie şi merită să treci peste orgoliile personale şi să colaborezi cu un astfel de furnizor de servicii decât să-ţi dezvolţi propriul serviciu.

Pe de altă parte, acest gen de parteneriate sunt benefice pentru ambele părţi. Furnizorul serviciului de joburi îşi întăreşte brandul prin asocierea cu cel al portalului, are acces la o piaţă mai mare, obţine venituri considerabil mai mari.

Celălalt partener îşi lărgeşte gama de servicii, atrage noi utilizatori pe portal, îşi creşte veniturile prin procentul pe care-l obţine de pe urma colaborării.

Desigur aceste avantaje sunt general valabile pentru orice gen de servicii: mica publicitate, imobiliare, matrimoniale, anunţuri auto, turism, ghidul restaurantelor etc.

Ah, era să uit ideea poate fi extinsă la parteneriate online-offline!

Niciun comentariu: