05 august 2007

Suntem pregătiţi pentru "new media"?

Se vorbeşte tot mai de mult "new media" şi despre impactul acestuia asupra mediilor tradiţionale din presă. În fapt aceste "new media" sunt deja prezente în viaţa noastră de ceva vreme chiar dacă nu suntem conştienţi de asta. În fond ce înseamnă "new media"?

Primul răspuns al multora ar fi: internetul. Da şi nu. Da, pentru că în fond internetul este platforma pentru aceste medii noi, nu pentru că se impune a diferenţiere a acestor medii noi. Şi ca să ieşim din ceaţă iată-le:
- căutările online
- reţele sociale (social networking)
- online video
- podcasts
- jocurile video
- telefoanele mobile
- blogurile
- RSS-ul.

Observaţi că întradevăr e vorba despre Internet în ansamblul său, dar tocmai specificul fiecărui mediu a dat naştere acestora şi le face tot mai populare în rândul internauţilor pentru care aceste medii reprezintă un mod facil de găsi informaţiile necesare sau de a petrece timpul cât mai plăcut. Tot mai populare sunt şi în rândul advertiserilor deoarece cu ajutorul acestora clientul ţintă poate fi targhetat foarte exact!

Studiu interesant

American Advertising Federation a făcut un studiu despre eficacitatea acestor medii noi. Rezultatele nu sunt aşa surprinzătoare pe cât de importante:



Prin analogie putem presupune că lucrurile stau oarecum similar şi în România. Şi de ce n-ar sta? Câţi dintre noi nu foloseşte Google, reţelele de socializare, Youtube, jocurile de orice fel şi telefoanele mobile?

Însă, întrebarea care se impune este: Sunt mediile tradiţionale româneşti pregătite să facă faţă acestui val "new media"?

Studiul de mai sus a fost făcut în SUA tocmai pentru ca mediile tradiţionale în speţă ziarele şi TV-ul să-şi fixeze şi implementeze strategiile în această direcţie. Şi dacă e să aruncăm o privire peste ocean, la ei lucrurile stau chiar bine!

La noi se poate spune doar că lucrurile sunt pe drumul cel bun, mai toţi publisherii TV şi-au întărit prezenţa online (calitatea acestora e un alt subiect de discuţie), dar mai sunt multe de făcut. Şi ca să exemplific Media Pro se laudă cu tone de video pe siteurile protv.ro şi sport.ro. Videouri, podcasturi sunt disponibile pe saiturile realitatea.net - Vântu şi pe Antena3.ro - Voiculescu. RSS-ul şi blogurile au devenit chiar o banalitate. Însă ziarele stau mai prost la acest capitol (vezi: evz.ro, cotidianul.ro, gandul.info, ziua.ro, adevarul.ro chiar hotnews.ro)!!

Dar raportat la piaţa românească de publicitate online, pentru că la aceasta trebuie să ne raportăm în fond, lucrurile stau bine.

Niciun comentariu: